Nebrojeno naučnih studija a pogotovo mediji danas govore o prednostima i benefitima koje fizička aktivnost ima po naše opšte zdravlje. Malo se pak govori o tome koji uticaj fizička aktivnost ima po naše oralno zdravlje. Na ovom polju skorašnja istraživanja pokazuju jasnu povezanost aktivnost bavljenja fizičkom aktivnošću sa smanjenjem rizika oboljenja desni i paradentoze.

Da li je svaka fizička aktivnost dobra po naše zube? Na šta trebamo obratiti pažnju prilikom treninga? Šta možemo učiniti da zaštitimo naše zube i desni?
I na kraju, šta vam preporučuju stomatolozi ordinacije Tim Dent Živanović.

Da počnemo od prvog pitanja: da li je fizička aktivnost dobra po naše zube? Prosto i jednostavno jedno veliko: DA! Korelacija između redovne fizičke aktivnosti i oralnog zdravlja je neosporiva danas. Bolji protok krvi, veći unos kiseonika, održavanje optimalne težine pozitivno utiče na oralno zdravlje. Više studija je sprovedeno baš na ovu temu i zaključci su da redovna fizička aktivnost smanjuje rizik razvijanja bolesti desni i paradentoze.

Međutim, postoje situacije kada fizička aktivnost može da dovede do lošijeg oralnog zdravlja. U zavisnosti od tipa fizičke aktivnosti, zubi mogu trpeti određene posledice. Ukoliko se ste profesionalni sportista izloženi ste većem riziku karijesa i sveopšteg propadanja zuba. Studija sprovedena na Univerzitetu Hajdelberg u Nemačkoj je pokazala da povećanje broja treninga i sati treninga kod profesionalnih sportista dovodi do bržeg razvoja karijesa usled tanjenja gleđi.

Pošto većina nas nije profesionalni sportista, hajde da vidimo u kojim to situacijama, prilikom rekreativnog vežbanja, možete ugroziti svoje zube i desni.

Stiskanje vilice 
Prilikom izvođenja određenih vežbi koje zahtevaju dodatan napor može doći do jakog stiskanja vilice ili tzv “zaključane vilice”. Usled toga zubi i desni trpe dodatan pritisak koji može da dovede do pucanja zuba ili stvaranja sitnijih, na oko nevidljivih pukotina na zubima. Onoga trenutka kada se dese sitne pukotine na zubu, vazduh i neminovno hrana i piće kao i pljuvačka dopiru i prodiru unutar zuba. Posledica toga je prodor bakterija kako u zub tako i u desne što može imati dalekosežne posledice po Vaše oralno zdravlje.
Rešenje je: zaštita za zube! Bilo bi dobro da nabavite štitnike za zube koji ćete redovno koristiti. Napominjenom da je potrebno i redovno čistiti svoj štitnik! 

Unos tečnosti
Vežbanje je nezamislivo bez unosa tečnosti iz očiglednih razloga. Izbegavajte zaslađene vodice a pogotovo sokove ili druge “sportske” napitke u toku a pogotovo nakon vežbanja. Mi preporučujemo vodu i samo vodu prilikom bavljenja sportom. Nije bitno da li je voda iz česme ili flaširana. Sve drugo može imati posledice po Vaše zube i desni jer ne postoji napitak koji ne sadrži šećer u sebi. A šećer još brže napada Vaše zube i desni usled manjka pljuvačke tokom treninga.

Disanje
Najbitnija stvar kod svakog treninga je disanje jer diktira bolji i efikasniji unos kiseonika koji služi Vašim mišićima, stabilizuje krvni pritisak i širi pluća. U toku vežbanja je jako bitno, sa aspekta oralnog zdravlja, da se diše kroz nos. Disanje na usta neminovno dovodi do isušivanja usta i time se stvara pogodno tlo za bakterije u ustima i na zubima. Takođe dovodi i do manjka pljuvačke u ustima i stvaranje nove pljuvačke što dodatno utiče na povećanje broja bakterija u usnoj šupljini. Disanje kroz nos, sa druge strane, povoljno utiče na održavanje optimalnog nivoa pljuvačke u ustima i samim tim smanjuje rizik pojave neželjenih bakterija na zubima. 

Vaše zdravlje zuba zaslužuje da bude najbolje a optimalno zdravlje podrazumeva brigu o telu, zubima i desnima putem redovne fizičke aktivnosti. Pre nego što započnete novi režim vežbanja, potrebno je da se obratite svom lekaru i zakažete termin kod nas za potpun i temeljan pregled zuba i desni. Na taj način ćete biti sigurni da fizičkom aktivnošću nećete ugroziti zdravlje zuba i desni.

Još jedan aspekt vežbanja jeste period posle treninga. Neposredno nakon treninga nikako nemojte prati zube ili koristiti vodicu za ispiranje usta. Prvih 30 minuta nakon vežbanja Vaše telo još uvek ubrzano radi na procesuiranju “novog kiseonika” i takodje stvara novu pljuvačku. Hidratacijom u toku treninga učinili ste sve što je potrebno da bi Vaše telo imalo dovoljno tečnosti koja će pomoći regeneraciju i količinu pljuvačke u ustima. Pranje zuba odmah nakon  treninga je nepotrebno i može biti štetno po zube i desni.

Bez obzira šta je cilj Vašeg bavljenja sportom ili rekreacijom, imajte na umu Vaše zube kada pravite plan vežbanja ili se odlučujete za neki sport. To nije izgovor za preskakanje teretane ili treninga, već podsetnik da fizičkom aktivnošću bavite odgovorno i pametnije.

Pored redovnog vežbanja, uključite i redovni pregled kod svog stomatologa u ordinaciji Tim Dent Živanović jer prevencija je, bila i ostala, trening koji donosi najbolje rezultate!

Autor texta je

Dr Tanja Živanović

Diplomac Stomatološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu na putu da postane specijalista Parodontologije.
Ima misiju da pomogne ljudima da razumeju važnost oralnog zdravlja i njegov uticaj na celokupno zdravlje i dobrobit.
Kad nije u Tim Dent Živanović praksi ili na specijalizaciji, ne drži je mesto i putuje. Stalno.